poniedziałek, 6 sierpnia 2007

Jak telefonować szukając pracy?

Szukając pracy będziesz telefonował:
- do zakładu pracy, by dowiedzieć się jakie są losy twojego podania o pracę, odpowiedzieć na ogłoszenie prasowe, umówić się na spotkanie.
- do biur i agencji personalnych by zgłosić swoja kandydaturę do banku informacji lub uzyskać informację o firmach.
Powinieneś zatem zastanowić się czym jest rozmowa telefoniczna?

Rozmowa telefoniczna – to portret Twojego głosu i obraz twego języka, jakim posługujesz się.

PAMIĘTAJ!
od pierwszej rozmowy telefonicznej pracujesz na Twój wizerunek dlatego do takiej rozmowy musisz się przygotować.


Oto kilka wskazówek jak przygotować się do rozmowy telefonicznej w sprawie pracy.

Kiedy dzwonić i jak dzwonić?

Najlepiej dzwonić rano. Omijaj pory posiłków (10 – 11 drugie śniadanie; 13:30 – 15:00 – obiad) oraz ostatnie pół godziny przed zakończeniem urzędowania. Pozwoli Ci to uniknąć złego humoru Twego rozmówcy.
Rozmowa nie powinna trwać długo, zarezerwuj odpowiednią ilość czasu, dzwoń w takim momencie kiedy masz pewność, ze nikt Ci nie przerwie.
Dzwoń z miejsca, gdzie nie ma hałasu. Pozwoli Ci to uniknąć niemiłych uwag ze strony rozmówcy, ponadto możesz nie rozumieć tego co mówi do ciebie rozmówca.

Nim zatelefonujesz:
- miej pod ręką ogłoszenie prasowe
- kartkę i długopis
- kalendarz, terminarz
- nazwisko osoby lub nazwę działu
- pytania, które chcesz zadać
- bądź przygotowany na pytania dotyczące Ciebie, Twoich umiejętności, powodu dla którego interesuje Cię ta praca
- wypisz wymagania stawiane przez pracodawcę
- wypisz wymagania „ukryte”, które pracodawca może Ci postawić

W czasie rozmowy:
* miej pod ręką swój życiorys
* poproś o osobę lub dział, z którym chcesz rozmawiać
* przedstaw się
* podaj stanowisko, którym jesteś zainteresowany
* odpowiadaj na podane pytania pełnym zadaniem
* mów wyraźnie
* pytaj śmiało
* ustal spotkanie – zanotuj datę. Miejsce, nazwisko osoby do której masz się zgłosić

Jak rozpocząć rozmowę:
- przywitaj się
- przedstaw się (nazwisko i imię)
- jeżeli osoba, która odebrała telefon nie podała nazwy firmy, upewnij się, że jest to ta do której chciałeś zadzwonić
- podaj krótko powód twego telefonu
- poproś osobę, z którą chcesz rozmawiać (gdy, np. telefon odbierze sekretarka)
- w przypadku nieobecności osoby do której chcesz zadzwonić zapytaj się kiedy możesz zadzwonić raz jeszcze
- jeżeli oferta jest nieaktualna zapytaj czy masz szansę w przyszłości, czy możesz zadzwonić za jakiś czas, czy możesz przesłać podanie

Uśmiechaj się – to słychać także przez telefon!

PAMIĘTAJ !
• Przedstaw się i powiedz w jakiej sprawie dzwonisz
• Wytrwaj – chcesz czekać
• Pozostaw pracodawcy czas na zastanowienie, np. kiedy mógłbyś ponownie zadzwonić
• Staraj się o uzgodnienia
• Skończ uprzejmie, np. dziękuję za rozmowę

źródło: www.czerniceborowe.pl/gci/Pliki/Poradnik.doc

Brak komentarzy: